جستجوهای اخیر

دلیل یاتاقان زدن خودرو چیست و به چه قطعاتی نیاز دارد؟

منبع: کاپریدک

|

1402-12-11 14:39:33

|

65 بازدید

  • 0
  • 0

یاتاقان یکی از قطعات اصلی موتور و پیشرانه خودرو بوده که به دلیل گرمای بیش از حد محفظه موتور و عوامل دگر دچار ایراد می شود. در ادامه به معرفی یاتاقان و عوامل موثر در یاتاقان زدن خودرو های می پردازیم.

یاتاقان پیشرانه خودرو چیست

یاتاقان‌ ها یکی از قطعات موتور بوده که وظایف گوناگونی دارند. این قطعه اصطکاک بین قطعات متحرک موتور را کاهش داده و حرکت را به بهترین نحو و با حداقل آسیب ایجاد می کند. این قطعه از قطعات متحرک مانند میل لنگ و میله‌های اتصال حمایت می‌کنند. همچنین، در تعیین فشار روغن موتور نیز نقش دارند و از آسیب میل لنگ جلوگیری می ‌کند.

دلیل یاتاقان زدن خودرو

استفاده از روغن موتور بی کیفیت

استفاده از روغن موتور بی ‌کیفیت یکی از دلایل اصلی خرابی یاتاقان موتور ها است. روغن ‌های موتور بی‌ کیفیت شامل نا خالصی ‌های زیادی بوده که به طور مستقیم به خوردگی قطعات موتور مانند یاتاقان، منجر می ‌شوند. ناخالصی ‌ها می ‌توانند به صورت رسوبات ته ‌نشین شده و در سیستم روانکاری موتور جمع شوند، که باعث ایجاد فشار و اصطکاک اضافی در یاتاقان و دیگر قطعات موتور می ‌شود.

در نظر داشته باشید روغن‌ های بی‌کیفیت ممکن است خواص روغنی مورد نیاز برای حفاظت در برابر فشار و دمای بالا را فراهم نکنند، که این نیز می ‌تواند منجر به خرابی سریع ‌تر یاتاقان شود. برای جلوگیری از این کار از روغن های باکیفیت استفاده نمایید.

عدم تعویض فیلتر های خودرو

عدم تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن، می ‌تواند به آسیب دیدن قطعات موتور، از جمله یاتاقان، منجر شود. بسیاری از افراد فیلتر های خودرو را در هر بار تعویض روغن، تعویض می نمایند ولی می توانید حداکثر تا ده هزار کیلومتر با فیلتر روغن و هوا رانندگی کنید.

اگر روغن به دلیل استفاده طولانی یا شرایط سخت خاصیت خود را از دست بدهد، نمی‌ تواند باعث روان‌کاری قطعات مختلف، از جمله یاتاقان شود. این باعث افزایش اصطکاک بین قطعات می ‌شود و می ‌تواند زمینه ‌ساز آسیب دیدن یاتاقان خودرو شود.

رانندگی با دور موتور بالا

یکی از عادات نادرستی که بسیاری از رانندگان، رانندگی با دور موتور بالا است. سعی کنید از فشار دادن بی ‌مورد پدال گاز خودرو خودداری کنید. زیرا زمانی که موتور خودرو برای مدت طولانی در دورهای بالا قرار دارد، قطعات موتور تحت فشار زیادی قرار می‌ گیرند. این فشار زیاد باعث افزایش دمای موتور می ‌شود که ممکن است به آسیب دیدن اجزای مختلف آن، از جمله یاتاقان، منجر شود. 

بهتر است در رانندگی، دور موتور را در محدوده‌ های استاندارد نگه دارید تا از خرابی و آسیب به موتور خودرو جلوگیری کنید.

نصب یا تنظیم غیر استاندارد یاتاقان توسط تعمیرکار

اگر یاتاقان به نادرستی نصب شوند یا تنظیم نامناسبی داشته باشند، ممکن است صدا های ناهمسانی در حرکت آن ها ایجاد شود. به همین دلیل، اهمیت دارد که یاتاقان به درستی نصب و تنظیم شوند تا عملکرد صحیح و بدون مشکلات را ارائه دهند.

افزایش ناگهانی دمای موتور

به علت فعالیت داغ موتور در طول زمان، افزایش دما می ‌تواند باعث آسیب دیدن بدنه یاتاقان شود و حتی ممکن است به ذوب شدن آن منجر شود. پس یاتاقان نقش بسیار حیاتی سیستم خنک کننده در کنترل و جلوگیری از افزایش ناخواسته دمای موتور دارد. اگر رادیاتور یا هر قطعه دیگری از سیستم خنک کننده موتور آسیب ببیند، دمای موتور به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

این افزایش دما می‌تواند عاملی برای زدن یاتاقان خودرو باشد. مراقبت و نگهداری منظم از سیستم خنک کننده موتور و اصلاح به موقع هر گونه خرابی یا نقص در آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا از خرابی‌های جدی در قطعات موتور مانند یاتاقان جلوگیری شود.

ایراد پمپ روغن

یکی دیگر از دلیل یاتاقان زدن خودرو، سطح کیفی روغن موتور است. بلکه ممکن است به خرابی پمپ روغن مرتبط باشد. پمپ روغن وظیفه ارسال روغن با فشار مشخص به سمت بخش‌ های مختلف موتور را بر عهده دارد. اگر پمپ روغن خراب شود، روغن به‌درستی به یاتاقان‌ ها نخواهد رسید و این موضوع می‌ تواند به خرابی آنها منجر شود. در نتیجه خرابی پمپ روغن می‌ تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد.

به این نکته نیز توجه کنید که نشتی روغن مشکلات اساسی در خودرو ایجاد می کند. زیرا این موضوع می ‌تواند منجر به افت فشار روغن شود و عملکرد روان‌کاری را مختل کند. بنابراین، مراقبت و نگهداری دقیق از پمپ روغن و بررسی نشتی ‌های ممکن از اهمیت بسیاری برخوردار است تا از خرابی‌های جدی و پیچیده در سیستم روغن موتور جلوگیری شود.

جمع بندی

در زمان رانندگی، علاوه بر دقت در رانندگی ، باید به طرز کارکرد خودرو توجه کرده و سطح روغن و دمای ماشین نیز چک و بررسی شود. مجموعه کاپر یدک یکی از بزرگ ترین فروشگاه های عرضه لوازم یدکی و لوازم مصرفی خودرو ها است. برای ثبت سفارش و خرید لوازم یدکی و مصرفی مانند لوازم پیستون و پیشرانه، یاتاقان، مایع خنک کننده، چراغ و سیستم روشنایی به کاپر یدک مراجعه کنید.

دیدگاه کاربران

آمارگیر وبلاگ