جستجوهای اخیر

راحت ترین روش برای جلوگیری از نشتی رادیاتور ماشین

مجله کاپر یدک

|

1403-01-16 16:16:01

|

87 بازدید

  • 0
  • 0

یکی از ایرادات متداول در خودرو ها نشتی آب رادیاتور از بخش های مختلف رادیاتور یا لوله های مسیر انتقال است. برای بررسی علل نشتی و راحت ترین روش برای جلوگیری از نشتی رادیاتور ماشین با ما همراه باشید.

وظیفه رادیاتور خودرو

سیستم رادیاتور خودرو، مسئول خنک کردن بخش‌ های مجزای موتور و حفظ  و تعادل سازی میزان حرارت تولید شده در خودرو است. یکی از مشکلات شایع در این سیستم، کاهش غیرمعمول آب رادیاتور است که نیازمند شناسایی دقیق علت آن و رفع آن می‌ باشد. به طور عمومی، آب رادیاتور سالانه باید تعویض شود اما هرگاه کاهش آب به صورت غیرمعمول رخ دهد، این موضوع نیازمند بررسی دقیق و اقدام فوری برای رفع علت آن است.

دلایل نشتی رادیاتور ماشین

عدم عملکرد صحیح ترموستات و افزایش دمای موتور خودرو می‌تواند باعث افزایش فشار در رادیاتور شده و بر این اساس، آسیب جدی به دیواره ‌های آن وارد شود، که در نتیجه باعث کاهش و نشت آب رادیاتور می ‌شود. استفاده نادرست از ضد یخ می ‌تواند منجر به کاهش آب در رادیاتور شود. در این صورت آب زودتر از مقدار معمول کاهش یابد و باعث نشت آب ضد یخ شود.

برای عملکرد بهتر، انجام سرویس هوا گیری رادیاتور در سرویس های سالانه می ‌تواند از کاهش آب و نشت آن جلوگیری کند. از دیگر عوامل می توان به پیری و زنگ زدگی رادیاتور اشاره کرده که می‌ تواند منجر به نشت آب و کاهش عملکرد آن شود. پرکردن بیش از حد رادیاتور با آب و ضد یخ ممکن است به سرریز شدن آن و کاهش خنک‌کنندگی موتور منجر شود. در هنگام نشتی باید مسیر انتقال آب از رادیاتور تا موتور و بالعکس نیز بررسی و تست شود.

تشخیص نشتی رادیاتور ماشین

برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه سیستم خنک کننده خودرو، انجام بررسی های سالیانه بر روی اجزای مختلف آن اهمیت بالایی دارد. شلنگ‌ های رادیاتور که به مرور زمان فرسوده و خراب می شوند. در این صورت می ‌توانند منجر به نشت آب و کاهش میزان آن شوند. بنابراین، برای جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور، اهمیت چک کردن وضعیت سلامت شلنگ‌ ها بسیار زیاد است.

تست و بررسی کارکرد فن

بررسی فن خنک کننده اهمیت بالایی دارد. اگر دمای خودرو به یکباره افزایش می باید، در وهله اول فن و رله ان را بررسی کنید. خرابی یا نقص در عملکرد فن می‌تواند باعث افزایش دمای موتور شده و در نتیجه، جوش آوردن موتور و سرریز آب رادیاتور گردد. در برخی مواقع بر اساس فشار ایجاد شده نشتی هایی در رادیاتور به وجود می آید. بنابراین، انجام چک‌های دوره‌ای بر روی فن خنک کننده می‌تواند از وقوع این مشکلات جلوگیری کند.

خرابی واترپمپ می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و عدم کنترل آن شود، که در نهایت می‌تواند به جوش آوردن موتور و سرریز آب رادیاتور منجر گردد. در کنار فن حتما واترپمپ خودرو را بررسی کنید.

 

بررسی میزان سلامتی ترموستات

ترموستات خودرو یکی از بخش های مهم در کارکرد خودرو بوده که بهتر است به طور منظم بررسی شود. خرابی ترموستات می‌تواند باعث نشت آب از سیستم خنک کننده شود و دمای موتور را به طور نامناسب افزایش دهد، که این موضوع نیز می‌تواند به جوش آوردن موتور و سرریز آب رادیاتور منجر شود.

بسیاری از مواقع در صورت استفاده از محلول های مخصوص نشت گیر خودرو، از نشت آب و ضد یخ خودرو جلو گیری شده و نیاز به هزینه های بالایی نیست. برای خرید محلول ترمیم کننده واشر سر سیلندر و نشت گیر رادیاتور به صورت خرده و عمده با قیمت کارخانه به لیست محصولات فروشگاه لوازم یدکی کاپر یدک مراجعه کنید.

راحت ترین روش برای جلوگیری از نشتی رادیاتور ماشین

برای جلوگیری از نشتی آب رادیاتور ماشین دو روش وجود دارد. می توانید از روش های موقت و دائمی استفاده نماید. در ادامه به هر دو روش اشاره می کنیم.

روش های موقت نشت گیری رادیاتور

یکی از روش های کم هزینه، استفاده از محلول های نشتگیر بوده که در داخل مخزن رادیاتور خودرو اضافه می شود. از مزیت های این محلول امکان استفاده برای تمام خودرو ها حتی خودرو های سنگین بوده و نیازی به هزینه های بالای تعویض رادیاتور یا لوله های رادیاتور وجود ندارد.

درب مخزن رادیاتور را در حالت سرد و خاموش خودرو باز کرده و به میزان لازم محلول ترمیم کننده واشر سر سیلندر و نشت گیر رادیاتور اضافه نمایید. پس از افزودن محلول خودرو را روشن کرده و در کمتر از 15 دقیقه آب رادیاتور گردش پیدا کرده و تمامی درز ها و نشتی های خودرو برطرف می شود.

روش دائمی نشت گیری رادیاتور

برای خلاص شدن از نشتی آب رادیاتور باید هزینه های بالایی داشته و اقدام به تعویض بخش نشتی خودرو نمایید. ممکن است نشتی از لوله های انتقال، خود رادیاتور و بخش های دیگر باشد. در نظر داشته باشید با تعویض لحیم کاری رادیاتور نیز از این هزینه ها کاسته می شود.

جمع بندی

در این بحث به راحت ترین روش برای جلوگیری از نشتی رادیاتور ماشین پرداختیم. اگر قصد نشت گیری رادیاتور ماشین را دارید، به میزان نشتی توجه کنید. به عنوان راحت ترین روش از محلول های مناسب استفاده نمایید که در کمتر از 15 دقیقه نشتی رادیاتور برطرف می شود. برای خرید محلول ترمیم کننده واشر سر سیلندر و نشت گیر رادیاتور در حجم مختلف به صورت عمده و خریده به فروشگاه لوازم یدکی و مصرفی کاپر یدک مراجعه کنید.

دیدگاه کاربران

آمارگیر وبلاگ