جستجوهای اخیر

علت برق دزدی ماشین و راهکارهایی برای رفع آن

مجله کاپر یدک

|

1402-12-20 12:20:15

|

67 بازدید

  • 1
  • 0

یکی از علل شایع خالی شدن باتری خودرو ها و عدم استارت خودرو، برق دزدی بوده که بیشتر به خاطر اتصالات و عوامل دیگر اتفاق می افتد. برای بررسی جامع علت برق دزدی ماشین و راهکارهایی برای رفع آن با ما همراه باشید.

منظور از برق دزدی در خودرو ها چیست

هنگامی که خودروی خاموش می شود، باتری به علت استفاده از برق، خالی می ‌شود. اگر این مشکل رفع نشود، باتری عملکرد اصلی خود را از دست داده و نیاز به تعویض خواهد داشت. علاوه بر این، هرگونه مشکل در سیستم برقی خودرو که باعث کاهش ولتاژ تولیدی و تأثیر بر عملکرد قطعات مختلف می ‌شود، ممکن است باعث برق دزدی شود. این شامل قطعاتی مانند ژنراتور و سیستم شارژ خودرو می ‌شود.

اقدامات لازم قبل از بررسی برق دزدی خودرو

ابتدا باید همه دستگاه‌ های متفرقه خودرو را از برق جدا کنید، از جمله می توانیم به به سیستم پخش و سایر تجهیزات برقی خودرو اشاره کنیم. باید اطمینان حاصل شود که تمامی تجهیزات برقی خودرو خاموش شده و هیچکدام از آنها روشن نیستند. خودرو را خاموش کنید و سوئیچ آن را از حالت روشن به خاموش برگردانید. در این صورت آسیبی به خودرو وارد نمی شود.

راهکارهای شناسایی برق دزدی

در صورتی که اقدامات اولیه صورت بگیرد. می توان از روش های مختلفی برای شناسایی برق دزدی استفاده شود. در ادامه به چندین روش متداول جهت شناسایی برق دزدی خودرو اشاره می کنیم.

استفاده از لامپ کوچک ۲ ولتی

یکی از روش های مهم جهت بررسی برق دزدی خودرو، استفاده از یک لامپ کوچک ۲ ولتی است. در این حالت، یکی از سر های باتری را جدا می‌کنیم و لامپ تست را بین سر باتری و قطب باتری قرار می ‌دهیم. اگر لامپ روشن نشود یا روشنایی آن بسیار کم باشد، این نشان می‌ دهد که سیستم برقی خودرو درست عمل می‌ کند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

استفاده از آمپر متر

در روش دیگری برای بررسی برق دزدی خودرو، از آمپرمتر استفاده می ‌کنیم. در این حالت، سر باتری قطب مثبت را باز می‌کنیم و آمپرمتر را به این قطب متصل می‌ کنیم. با کشیدن فیوز ها و قرار دادن آن‌ ها در جای خود، می ‌توان به این نتیجه رسید که ایرادی وجود ندارد. اگر آمپرمتر در زمان کشیدن فیوز و قرار دادن آن در جای خود عدد صفر را نشان دهد، این نشانگر وجود برق دزدی خواهد بود.

استفاده از مولتی متر

می توان از مولتی متر نیز برای بررسی برق دزدی خودرو استفاده کرد. در این حالت، سیم قرمز را به قطب مثبت و سیم مشکی مولتی ‌متر را به قطب منفی باتری متصل می‌کنیم و مولتی‌متر را روی ۱۰A تنظیم می‌کنیم. سپس سوئیچ را بسته و کابل منفی باتری را جدا می‌کنیم. یک سر مولتی‌متر را به قطب منفی و سر دیگر را به کابل منفی وصل می‌کنیم. پس از گذشت کمتر از ۳۰ ثانیه، جریان برق باید بین نیم تا یک آمپر باشد. اگر عدد نشان داده شده بیشتر از این باشد، این نشانگر وجود برق دزدی در ماشین است.

در صورتی که قصد خرید لوازم یدکی را دارید، برای اطلاعات بیشتر جهت خرید لوازم یدکی به مجموعه کاپر یدک مراجعه کنید.

برطرف کردن برق دزدی خودرو با مولتی متر

برای برطرف کردن برق دزدی در خودرو، ابتدا با استفاده از مولتی‌متر، موضع تقریبی برق دزدی را مشخص کنید و سپس مکان دقیق آن را پیدا کنید. در بسیاری از موارد، با جدا کردن فیوز می ‌توان مشکل برق دزدی را حل کرد. فیوز برای تأمین برق رادیو پخش، کیلومتر شمار و همچنین لامپ‌های سقف و صندوق عقب استفاده می ‌شود.برای خرید طلق چراغ انواع خودرو کلیک کنید.

اگر با جدا کردن فیوز روم مشکل برق دزدی حل شود، احتمال دارد یکی از این مدار ها مشکل داشته باشد، که در اغلب موارد مشکل از مدار تغذیه‌ی حافظه‌ی رادیو پخش یا کیلومتر شمار خواهد بود.

علائم اطلاع از برق دزدی خودرو ها

خالی شدن باتری در حالت خاموش

یکی از علائم برق دزدی، خالی شدن باتری در حالت خاموش و شب است.  اگر باتری ماشین شما به طور ناگهانی خالی شود در حالتی که ماشین خاموش است،  نشانه برق دزدی خواهد بود.

کم نور بودن یا سوسو زدن چراغ ‌ها

اگر چراغ ‌های ماشین شما به طور ناگهانی کم نور شوند یا سوسو بزنند، بدون اینکه ماشین روشن باشد، این عامل ممکن است نشانه برق دزدی باشد.

چراغ هشدار باتری روی داشبورد

اگر چراغ هشدار باتری روی داشبورد روشن شود بدون اینکه ماشین روشن باشد، این نیز ممکن است به برق دزدی اشاره داشته باشد.

نیاز به استارت زدن مکرر

اگر برای روشن کردن ماشین خود نیاز به استارت زدن مکرر داشته باشید، این نیز ممکن است نشانه برق دزدی باشد.

شنیدن صداهای غیرمعمول

اگر صدا های غیرمعمولی از سیستم برق خودرو شنیده شود که قبلاً متداول نبوده ‌اند، این نیز ممکن است به برق دزدی اشاره داشته باشد.

جمع بندی

در این بحث به بررسی علت برق دزدی ماشین و راهکارهایی برای رفع آن پرداختیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، با کارشناسان متخصص کاپر یدک در ارتباط باشید. فروشگاه کاپر یدک یکی از مجموعه های متخصص در زمینه فروش لوازم یکی بوده که می توانید از طریق این مجموعه لوازم یدکی مناسب خودرو خود نظیر انواع لامپ ال ای دی، لامپ هالوژن، انواع لوازم مصرفی و یدکی را خریداری کنید.

دیدگاه کاربران

آمارگیر وبلاگ